از پله بالا بروید و جوان بمانید

از پله بالا بروید و جوان بمانید

 

پله-فلزی

 

اگر به دنبال جوان نگهداشتن مغزتان هستید، همواره در حال یادگیری باشید و از پله استفاده کنید.

نتایج تحقیقات در دانشگاه کنکوردیا نشان می دهد که تحصیل و فعالیت بدنی میتواند به طور قابل ملاحظه ای از پیری ماده خاکستری مغز جلوگیری کند. استفاده از پله معمولا برای حفظ قدرت بدنی و سلامتی توصیه می شود. اما نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که سلامت مغز را نیز بهبود می بخشد. همچنان که تحصیل اثرات مثبت دارد.

مغز

 

در مطالعاتی که اخیرا در مجله “نروبیولوژی در فرآیند پیری” منتشر شد نشان می دهد هر چه فرد از پله های بیشتری بالا برود و هر چه سالهای تحصیلی که فرد پشت سر می گذارد بیشتر باشد مغزش به طور فیزیکی جوانتر به نظر میرسد.
محققان دریافتند که به ازای هر سال تحصیل ۰٫۹۵ و هر سال بالا رفتن روزانه از پله ۰٫۵۸پیر شدن مغز به تعویق می افتد (منظور پیمودن حداقل یک طبقه از پلکان ارتباطی طبقات است).
آقای استفنر می گوید در حال حاضر کمپین های بسیاری با عنوان “استفاده از پله” در محیط های اداری و حمل و نقل عمومی وجود دارند. این تحقیق نشان می دهد که این کمپین ها باید میان افراد مسن تر نیز گسترش یابند تا بتوانند برای جوان نگه داشتن مغزشان تلاش کنند.

 

 

ماده خاکستری مغز

در تحقیقی در این حوزه آقای استفنر و همکارانش با استفاده از نتایج MRI مغز ۳۳۱ بزرگسال سلامت از سن ۱۹ تا ۷۹ سال و بررسی حجم ماده خاکستری موجود در مغز آنان، تنزل ناشی از انقباض عصبی و از بین رفتن نورون ها که معیار خوبی برای بررسی روند کهولت سن است را اندازه گیری نمودند. آنها حجم مغز را با تعداد پله های بالا رفته ای که شرکت کنندگان گزارش کرده بودند و همچنین تعداد سال هایی که تحصیل کرده بودند مقایسه کردند.

 

نورون-مغز

نتایج روشن بود: هر چه تعداد پله های بالا رفته و سال های تحصیل بیشتر بود، به همان اندازه مغز فرد جوان تر بود.
او می گوید :”این مطالعه نشان می دهد که آموزش و پرورش و فعالیت بدنی در تفاوت بین پیش بینی سن فیزیولوژیکی و سن تقویمی تاثیرگذار است، و مردم می توانند به طور فعال کاری برای کمک به مغز خود برای جوان ماندن انجام دهند.”

 

حداقل یکبار در روز

پله-دوبلکس

 

 

آقای استفنر که همچنین محقق در انستیتو دانشگاهی سالمندان مونترال است می گوید: “در مقایسه با بسیاری از روش های دیگر فعالیت بدنی، استفاده از پله به عکس فعالیت های بدنی شدید، کاری است که اکثر افراد مسن می توانند و حداقل یک بار در روز انجام می دهند.”
“این دلگرم کننده است زیرا نشان می دهد که یک کار ساده مانند بالا رفتن از پله دارای پتانسیل بسیار زیادی به عنوان یک ابزار مداخله جهت ارتقاء سطح سلامت مغز است.”

 

 

در پایان

در این متن اشاره ای به نوع پله (پله گرد یا پله مستقیم) و مشخصات پله (مانند ارتفاع پله، پاخور پله، فاصله پاگردها، ارتفاع کلی پله و …) نشده است. هرچند به نظر می رسد این مشخصات می توانند بر نتایج حاصل تاثیرگذار باشند. به طور مثال حرکت بر روی پله منحنی نیازمند تمرکز بیشتری از حرکت بر روی یک پله مستقیم خواهد بود.

 

ترجمه شده از : کنکوردیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *