اسلیمی حرکتی منحنی شکل به سوی بالا

اسلیمی حرکتی منحنی به سوی بالا

eslimi harekati monhani be sooye bala 300x300 اسلیمی حرکتی منحنی شکل به سوی بالااسلیمی حرکتی منحنی شکل به سوی بالا

دیروز رفته بودم «پامنار». به هر حال هر از گاهی باید یک سری هم به همکارانمون تو صنف استیل کارها بزنیم. هرچند به علت محدودیت هایی که استیل تو ساخت پله ایجاد میکنه و شاید به علت نبود تنوع و استفاده افراطی از استیل تو معماری های تجاری کمی از این جنس (استیل) دل زده ام

اما تو پامنار همیشه چیزی برای دیدن و یادگرفتن هست خصوصا برای نرده پله. بگذریم. چند روز قبل که داشتم دنبال اسامی جالب ایرانی برای نامیدن انواع پله دوبلکس می گشتم (مثلا نوع خاصی از راه پله گرد رو با یک اسم خاص بشناسیم که لطیف تر باشه یعنی به جای اینکه بگیم «پله گرد دو محور باکس» بگیم پله مدل «پاشیب»)، توی عبارت «اسلیمی» برخورد کردم به چکیده ای (البته نه چندان مختصر) از یک مطالعه که در این زمینه صورت گرفته (نتونستم مشخصات نویسنده اش رو پیدا کنم اگر پیدا کردم شاید اصل مطلب رو تو سایت بذاریمش). جالبه که در مورد اسلیمی این همه میشه حرف زد و تحقیق کرد. حرفهایی که بعضیهاشون واقعا جالب و دلنشین بود. حالا با این سابقه ذهنی وسط خیابون پامنار از خستگی و گرما پناه بردم به سایه خنک ورودی یه مسجد، شایدم حسینیه بود، چیزی نگذشت که کاشی کاری های در و دیوار مسجد نظرم رو جلب کرد و دوباره یاد اون مطلب افتادم و حالا که این طرحهای اسلیمی رو جلوی چشم می دیدیم بیشتر مطالب اون مقاله رو درک می کردم. نویسنده مطلب معتقد بود که اسلیمی یک شکل تکامل یافته از حرکت پویای «منحنی» یا «مارپیچ» است تکاملی که منجر به ایجاد ریتم، تعادل، توازن و هماهنگی اجزا درونی و ترکیب های بیرونی شده و در برگیرنده همه مفاهیم مشترک زیبایی است. هرچند به اعتقاد خود نگارنده مقاله مفهوم زیبایی در اعصار و فرهنگهای مختلف دائما تغییر یافته، اما وجه مشترکی بین تمام این سلایق گوناگون وجود دارد و حرکت منحنی نیز بخشی از آن وجه مشترک است. و اصولا همین استفاده مشترک اقوام محتلف در ادوار گوناگون و گذر فرهنگی «منحنی» از تمدنهای مختلف و آراسته و پیراسته شدن آن است که باعث تکامل آن و ایجاد «اسلیمی» شده. هرچند به اعتقاد نگارنده مقاله حرکت منحنی علاوه بر زیبا بودن بیانگر مفاهیم والایی مثل رها شدن از عالم پست و رفتن به عالم بالا و یا تکرار این حرکت در نقوش اسلیمی نشانه تکرار ذکر خداست.
یک سری نکته های جالب هم در مطلب بود. مثلا گفته بود که به علت «قانون دست راست» در فیزیک حرکت «پاد ساعتگرد» حرکتی رو به بالا و عکس آن رو به پایین است و یا اینکه خط مارپیچ را خط «دو خم دار» نامیده بود هم چنین به کاربردهای متعدد مارپیچ در طبیعت و حتی در حرکت سماع درویشان اشاره کرده بود (به خاطر آواتاری که برای خودم انتخاب کردم خوشحالم).
وقتی خستگی و گرما از تنم بیرون شد یه عکس از یکی از المانهای کاشی کاری مسجد گرفتم که بیشتر از همه بیانگر حرکت منحنی و مارپیچ بود. المانی که بی شباهت به همین پله های گرد و دکوری ای که می سازیم نیست. حالا حس بهتری دارم. حالا بیشتر می فهمم چرا این شغل را اینقدر دوست دارم. چون این شغل ساختن حرکتی است که در برگیرنده همه مفاهیم مشترک زیبایی است.

از سال 1391 به سافلکو پیوستم و در این مدت وظایف متنوعی را برعهده داشتم و بنابراین با صنعت پله دوبلکس و به طور کلی پله های دکوراتیو به خوبی آشنا شدم. به نوشتن علاقه دارم و دستی بر آتش دنیای وب بنابراین تامین محتوای وب سایت مجموعه را در اختیار من قرار دادند. من با «پله» گره خورده ام.

افزودن یک دیدگاه