در باب نامهای یک پله گرد

در باب نامهای یک پله گرد

در باب نامهای یک پله گرددر باب نامهای یک پله گرد
منظور ما پله نمایش داده شده در تصویر است. شما به این مدل پله چه می گویید؟ نمی خواهم ملا لغتی باشم (در واقع اوضاع املای من افتضاح است).بگذارید برخی از اسامی را که برای آن توسط فقط سه تولید کننده (غیر از سافلکو) در نظر گرفته شده برای شما لیست کنم :

پله محور میانی – شاید معروفترین نام برای این نوع پله باشد. اما آیا نام ایده آلی است؟ بیایید نگاهی به فرهنگ لغت دهخدا بیاندازیم تا رسما معنی واژه «میان» را بررسی کرده باشیم : «میان : میان . (اِ، ق ) وسط هر چیز مانند میان مجلس و میان شهر یا میان باغ و امثال آن .(از انجمن آرا). وسط چیزی . (آنندراج ) (غیاث ). در مقابل کنار باشد و به عربی وسط گویند.» نیازی به فرهنگ لغت دهخدا هم نبود، در روزمره نیز ما این واژه را معادل با «وسط» بودن به کار می بریم. هرچند «میان» می تواند به معنی «داخل» چیزی بودن (نه لزوما وسط آن بودن) هم هست، که در آن صورت این نامگذاری درست به نظر می رسد. اما اصلی ترین کاربرد آن و اولین معنی ای که از آن به ذهن می رسد همان معنی «وسط» است. و این نام گذاری شاید قابل دفاع باشد اما ایده آل نیست.

پله محور میانی نامتقارن – این نام برای پله هایی از این دست استفاده شده که محور (و یا به بیان دیگر شاسی) آن در زیر پله اما نه در وسط آن بلکه متمایل به یکی از لبه های پله قرار گرفته. این نام توسط همان تولید کننده ای به کار گرفته می شود که نام «پله محور میانی» را بکار می گیرد. این نام هم به همان دلیل بالا دچار تضاد است. چطور می شود محور پله هم وسط باشد و هم کنار (نامتقارن). این نامگذاری بیشتر اثبات می کند که منظور ایشان از عبارت «میان» معنی «وسط» نبوده، بلکه بیشتر به دنبال نشان دادن فاصله محور از لبه های پله بوده اند. اما واقعیت این است که این معنی برای واژه «میان» معنی ای دور از ذهن تر است نسبت به «وسط».

پله محور میانی دوبل – همانطور که مشخص است این نام هم توسط همان تولید کننده به کار گرفته می شود. و بازهم با در نظر گرفتن معنی «وسط» همان پارادوکس را در این نام هم می بینیم. چطور محور دوبل است و همزمان وسط (البته می شود محوری دوبل در وسط قرار گیرند اما در این مدل محور ها در طرفین پله قرار می گیرند). بازهم اگر «میان» را به فاصله داشتن از لبه ها تعبیر کنیم این نام درست و قابل دفاع به نظر می رسد. اما نه ایده آل.

پله تک محور – نام خوبی است اما نه برای هیچ مدل پله خاص و مشخصی. درواقع یک نوع پله تک محور به نام «تک محور کنسولی» هم داریم که بسیار نام جا افتاده و قدیمی تری است و اگر جایی فقط عبارت «تک محور» برای نام یک پله شنیده شود برداشت بیشتر افراد (حداقل افراد آشنا به این صنعت) از این واژه همان «پله تک محور کنسولی» است. نه مدل مورد بحث ما. یک مشکل دیگر این است که مدل مورد توجه این مطلب، لزوما دارای یک محور نیست. همانگونه که در بالا هم توضیح داده شده حالتهای «دوبل» و حتی «تریپل» برای این پله ساخته شده و موجود است. آیا می شود آنها را هم با نام «تک محور» نامید. اصلا نام خوبی نیست.

پله تک محور میانی – این واژه تخصصی شده واژه قبل است که توسط یک تولید کننده دیگر و شاید برای رفع نقص آن مورد استفاده قرار می گیرد. شاید حالا با شنیدن این نام، شنونده در مورد «تک محور کنسولی» بودن آن شک کند اما هنوز هم این نام در ته صف قرار می گیرد. دقت کنید که این تولید کننده برخلاف تولید کننده اولی معنی واژه «میان» را به درستی معادل «وسط» بودن در نظر گرفته است.

پله تک محور کناری – مشخص است که این نام را هم همان کسی برگزیده که نام قبلی را. و همان ایرادی به آن وارد است که به دو نام قبلی وارد بود. و بدتر اینکه با اضافه کردن عبارت «کناری» به شدت نام آن را به نام «تک محور کنسولی» نزدیک کرده اند. پس بهتر است آن هم به ته صف برود.

پله تک محور باکس – بازهم همان ایرادات.

پله باکس میانی – کمی بهتر است. شرایطی مانند «پله محور میانی» دارد. تنها با تاکید بر باکس بودن سازه محور. چون به هر حال برخی سعی می کنند که این مدل را با تیرآهن و یا حتی ناودانی به عنوان محور شبیه سازی کنند. که این نام این شبهه را از بین می برد. اما همچنان ایده آل نیست.

پله دندانه ای – این نام در دید اول بسیار فانتزی به نظر می رسد و شاید مهمترین ایراد آن همین باشد. ایراد کوچک دیگری هم که دارد این است که مثلا پله های بنایی هم دندانه ای هستند. ولی خوبی های خودش را هم دارد. به هر حال جایش اگر اول صف نباشد آخر آن هم نیست.

پله زیر محور – این نامی بوده که «سافلکو» از روز اول برای آن برگزیده. اگر انتظار دارید از آن هم ایراد بگیرم، باید بگویم که انتظار زیادی دارید. خوب اگر به نظر ما این نام بهتر از بقیه نبود که آن را استفاده نمی کردیم. جدا از شوخی اگر صحبت کنیم، این نام نقاط ضعف کمتری دارد. حداقل نقاط ضعف فوق را ندارد. راستش من نقطه ضعفی در آن ندیدم. اگر شما ایرادی از آن می گیرد در بخش نظرات پست اعلام کنید. قطعا در وبلاگ منعکس می کنم. این نام، هم به درستی به محل قرارگیری محور (یا همان شاسی) در زیر کف پله ها اشاره می کند هم اینکه محل آن را در زیر کف پله ها (وسط یا کنار) و یا تعداد محورها را (تک، دوبل یا تریپل) و یا حتی نوع شاسی را (باکس یا پروفیل) محدود نمی کند. به راحتی می توان با اضافه کردن پسوندهایی حالت آن را مشخص تر بیان کرد بدون اینکه باعث نزدیک شدن نامش به مدل دیگری از پله باشیم. مثلا «پله زیر محور میانی» «پله زیر محور کناری» «پله زیر محور دوبل» و … جای این نام در نظر من اول صف است.

اما مشکل چیست. چرا این مدل پله دچار این معضل نامگذاری شده. چرا در نامهایی مانند «پله دو محور باکس» «پله دو محور ورق» «پله تک محور کنسولی» «پله مارپیچ» و امثالهم مناقشه ای وجود ندارد و یا اگر وجود دارد بسیار کمتر است. احتمالا مهمترین دلیل آن «جوان» بودن این مدل پله است. مدلهای قبلی زمانی نامگذاری شده اند که تعداد افراد متخصص و تولید کننده در این صنعت کم بوده. شاید در کل ایران یک شرکت معتبر وجود داشته (که همه میشناسیم و هنوز هم به لطف خدا پر قدرت و پابرجاست). طبعا اگر نامی برای یک مدل پله انتخاب می شده (خوب یا بد) توسط سایرین هم مورد استفاده قرار می گرفته. در واقع استاندارد نام گذاری در اختیار یک نفر بوده. اما تولید «پله زیر محور» (البته به ضم ما) زمانی فراگیر شد که تعداد تولید کننده های معتبر پله بیشتر بودند و طبیعی است که اسامی متنوعی (که دوست هم ندارند مشابه اسامی سایرین باشد) را برای این مدل انتخاب کردند.

به هر روی، تاریخ ثابت کرده آنچه که بین عموم پرکاربرد و مقبول است باقی خواهد ماند. باید منتظر بمانیم …

از سال 1391 به سافلکو پیوستم و در این مدت وظایف متنوعی را برعهده داشتم و بنابراین با صنعت پله دوبلکس و به طور کلی پله های دکوراتیو به خوبی آشنا شدم. به نوشتن علاقه دارم و دستی بر آتش دنیای وب بنابراین تامین محتوای وب سایت مجموعه را در اختیار من قرار دادند. من با «پله» گره خورده ام.

افزودن یک دیدگاه