چالش های به کار بردن محصولات خاص در معماری و ماجرای تکراری مرغ و تخم مرغ
چالش های به کار بردن محصولات خاص در معماری و ماجرای تکراری مرغ و تخم مرغ
تصور کنید که یک مهندس معمار یا دکوراسیون داخلی، یک پیمانکار خوش ذوق و یا یک کارفرما هستید که برای معماری و دکوراسیون داخلی ملکی جدید در ذهن خود تصویر سازی می کنید. کم کم که در خیال خود بیشتر غرق می شوید جزئیات را بهتر می بینید و شاید از همین حالا برای هر جزء و نحوه تامین آن برنامه ریزی می کنید. اما… به بعضی اجزا که می رسید رشته افکارتان پاره می شود. چرا؟ چون شناخت کمتری نسبت به آنها وجود دارد. منظور از شناخت، شناخت یک جنبه خاص نیست. جنبه های مختلفی از جمله متریال مورد نیاز و یا موجود، رنگها و طرحهای مختلف و در دسترس، تامین کننده ها، قیمت، جزئیات فنی و … . عدم شناخت آدم را به یاد تاریکی می اندازد. شاید خیلی از ما هنوز هم از یک مکان تاریک وحشت داریم. بسیاری خیلی زود قید تصوراتشان را می زنند و برخی هم پا در تاریکی می گذارند.
در واقع به نظر می رسد این گوشه های تاریک در صنعت (علم و یا هنر) معماری در کشور ما کمیاب نیستند. عدم ارزش نهادن به مبحث معماری و دکوراسیون داخلی و شاید محافظه کاری بسیاری از دست اندر کاران این عرصه (مهندسان و دفاتر معماری) باعث شده که تقاضا برای خدمات و محصولات خاص و چالش برانگیز محدود شده و اکثریت قریب به اتفاق علاقه دارند فقط از آنچه پرکاربرد و ارزان قیمت است بهره بگیرند که این خود به فرهنگ عمومی جامعه در ارزش نهادن به جایگاه معماری و دکوراسیون داخلی باز می گردد. این شرایط، کار ایجاد تقاضا را برای تامین کنندگان این محصولات مشکل می کند و کمتر افرادی هستند که حاضر به پذیرش این مشکلات و ریسکهای سرمایه گذاری در این عرصه باشند. و این عدم تامین محصولات به نوبه خود مانع از جا افتادن استفاده از این محصولات در داخل کشور می شود. به نوعی داستان تکراری مرغ و تخم مرغ اتفاق می افتد. در این میان کار برای افراد شجاعی مشکل می شود که دست از محافظه کاری بر می دارند، افکار خود را محدود نمی کنند و برای کسب سود بر روی تفکرات و تصورات صحیح خود خط نمی کشند. ایشان برای رسیدن به بهترین نتیجه وارد چالش هایی می شوند که گاه نه تنها به سودآوری منتهی نمی شود بلکه با ضرری هنگفت به ایشان یادآوری می کند که در پروژه بعدی یا چنین کاری نکنند و یا آنچنان هزینه این خدمات را بالا در نظر گیرند که نتیجه کارشان منجر به ضرر نشود. و بازهم… . احتمالا همانگونه که آشکار است تنها راه خروج از این دور باطل همکاری نزدیک تامین کنندگان و متخصصان عرصه معماری و دکوراسیون داخلی است. به این ترتیب کسانی که به عنوان تامین کننده اینگونه محصولات (محصولات خاص) فعالیت می کنند بایستی دست به کار شوند تا از طرفی بر عموم جامعه در ارتباط با ایجاد علاقه و انگیزه در بهره گیری از این محصولات اثر گذار شوند و از طرفی دیگر با معرفی خود و محصولات خود به متخصصان این امر (معماران و متخصصان طراحی و دکوراسیون داخلی) و ارائه مشاوره های تخصصی اقدام به روشن کردن جنبه های تاریک آن محصول بکنند تا ایشان با خیالی آسوده از این محصولات در ایده های خود بهره ببرند. از طرفی ایشان نیز متقابلا بایستی با کاستن از بسیاری بداخلاقی های حرفه ای که متاسفانه در فضای کسب و کار موج می زند، همکاری و همراهی بیشتری با تامین کنندگان داشته باشند تا سختی تلاشی که برعهده دارند بر آنها هموارتر شود.
سلام.ممنون از سایت مفید شما.