نورپردازی سقفی پله

نورپردازی سقفی پله

نورپردازی سقفی پله و پله گرد

در مقاله “نور پله در معماری” به بررسی اصول فنی و زیبایی شناسی طراحی و اجرای نورپردازی در فضای راه پله پرداختیم. حال قصد داریم با ارائه نمونه های اجرا شده به شما کمک کنیم تا با توجه به فرم کلی پلکان خود و در نظر گرفتن اصول صحیح، نورپردازی مورد علاقه خود را انتخاب کنید. در این مقالات نورپردازی در کنار دکوراسیون بررسی می شود.

 

نورپردازی سقفی:

1

 

در این مدل نورپردازی شما تنها از یک منبع نوری که در قسمت مرکزی سقف فضای راه پله قرار داده شده استفاده می کنید. این منبع یا به شکل لوستری پیوسته یا به صورت تک لامپ تعبیه شده در سقف با شدت نور مناسب تمام مسیر پله ها را به خوبی روشن می کند.
دو نمونه متفاوت زیر که یک پله دو محور باکس را نشان می دهد به وسیله نور سقفی روشن شده است. این چراغ های نصب شده از جنس ورق باکس های پله و در تداوم آن ها و رنگ آن در تضاد با رنگ قهوه ای دیوارها و کف پله هاست. این کنتراست بسیار زیبا در وضوح و نمایش بهتر و بیشتر کف پله ها کمک شایانی کرده است. همچنین در انتخاب رنگ نور مورد استفاده کمی دقیق تر باشید. در این فضا با توجه به رنگ قهوه ای موجود و خنثی بودن فضا، رنگ گرم زرد انتخاب مناسبی بوده است.

4 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هارمونی در اجزا

5

 

در این نورپردازی سایه کمتری روی پله ها ایجاد می شود. در صورت لزوم می توانید از منبع کمکی بر روی دیوار مجاور پله نیز استفاده کنید.

در اینجا علاوه بر لوستر مرکزی از نورپردازی نقطه ای در دیوار مجاور پله نیز استفاده شده و لامپ های ریز مطابق با ظرافت لوستر نصب شده است.

کنتراست در فضا بسیار کم است به طوریکه رنگ غالب فضا و دکوراسیون، سفید و کرم به همراه نور آفتابی لوستر می باشد. تنها تضاد رنگی، رنگ قهوه ای نرده است که محدوده راه پله را متمایز کرده. در حالی که دیوار، کف، سقف، پله ها و حتی کریستال های لوستر و چراغ های پای دیوار به رنگ سفید است.

 

 

 

بزرگنمایی راه پله ها ی باریک

6

 

حالت دیگر، ترکیبی از هالوژن کارشده سقفی و لامپ های کروی و بزرگ مرکزی است. هالوژن کار شده نه تنها از ارزش وجودی لامپ کم نمی کند بلکه به کاهش سایه ایجاد شده در فضا کمک قابل توجهی کرده است.

فضا یکپارچه سفید است و نور سفید در کنار سفیدی دیوارها و سقف در بزرگ تر دیده شدن این راه پله باریک موثر است. راه دیگر نجات این فضای تنگ و باریک استفاده از پنجره های بزرگ و کشیده در هر سه وجه آن است که شما به هنگام تردد در این راه پله به هیچ عنوان کوچکی فضا را احساس نمی کنید. تنها تمایز این فضا پروفیل های مشکی پنجره ها و شیشه های دودی آن است که این فضای سرد و خنثی را به تعادل رسانده.

 

 

پیشنهاد می کنیم برای فضاهای پرتردد مانند راهرو و راه پله از کفپوش تیره استفاده کنید. در این حالت تاکید بیشتری بر فضا می شود. اما به سبب اینکه ممکن است فضا را تیره کند بهتر است دیوارها و سقف رنگ خنثی داشته باشد تا تاثیر نور موجود را بیشتر کند. همچنین استفاده از رنگ زرد اخرایی و نارنجی در قالب تابلو در کنار کف تیره انتخاب جسورانه شما را به دیگران نشان می دهد.

در این پله مستقیم که مشاهده می کنید به جز کف بقیه اجزا به رنگ سفید است استفاده از کفپوش قهوه ای تیره و نور زرد و بافت طبیعی مانند نیمکت چوبی سردی محیط را کاهش می دهد.

4 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استفاده از رنگ خنثی مانند طوسی محیط آشفته را آرام تر نشان می دهد. این رنگ در برخی مصالح مانند سیمان، فلز و شیشه وجود دارد و همانطور که در این نمونه می بینیم محیط را سرد می کند. بنابراین بهتر است از رنگ خنثی دیگری مانند قهوه ای که در چوب کف پله های بالایی به کار برده شده بهره ببریم تا کمی محیط گرم تر شود. راه حل دیگر همین نورهای سقفی زرد در راه پله است که با فرم گرد چراغ ها تضاد فرمی زیبایی در کنار سطوح تیزگوشه و مستطیلی سایر اجزا از جمله پله ها، حفاظ پله (دست انداز)، دیوارها و… ایجاد نموده است.

 

4 3

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *