نورپردازی نرده پله

نورپردازی نرده پله

در این حالت نیازی به نورپردازی پله نیست. نور تابیده شده از زیر نرده پله را روشن می کند. بنابراین ارتباط بهتری میان عکس العمل دست و پا برقرار می شود که به واسطه روشن بودن دست انداز، کف پله ها نیز روشن می شود.

1 2

 

3

انتخاب و نحوه رنگ کردن سطوح در این راه پله بسیار جالب است. در نگاه اول شما تصور می کنید که پله ها از دیوار فاصله دارد و هر کف پله از دو قسمت سفید و مشکی تشکیل شده که بخش مشکی آن از دو طرف به سمت پایین ادامه پیدا کرده است. این توهم به دلیل قرنیز مشکی که به صورت پلکانی اجرا شده بوجود آمده و مرزی میان پله و دیوار تشکیل داده است. این مرز را شما به شکل خطی باریک و مشکی در تقاطع سقف و دیوار مشاهده می کنید. این کار باعث می شود شما عرض واقعی راه پله را ببینید. در غیر این صورت این پله های مشکی بین دیوارها و سقف سفید عریض دیده می شدند.

دست انداز مشکی این فضا را به دو نیم سنگین و سبک تقسیم کرده است؛ قسمت مشکی و سنگین در پایین فضا و قسمت سبک و سفید در بخش بالایی آن. و باز هم شما حس تعادل ایجاد شده بوسیله تقاطع مشکی در سقف را درک خواهید کرد. نور سفید زیر نرده بخش تیره و مورد نیاز سطوح پله را روشن می کند.

 

 

 

 

این پله منحنی بسیار زیباست و به واسطه سفیدی یکپارچه اش بصورت رمزآلود به دور خود پیچیده. مرز دست انداز، دیوار، سقف و کف پله ها در آن مشخص نیست و این بسیار جذاب است. این طراحی جالب شرایط بسیار مناسبی برای نصب LED در زیر دست انداز را فراهم کرده که با نور زرد یکنواختی مسیر کاهش یافته است.

 

5 4

 

6

 

تصویری از یک فضای مینیمالیستی را می بینیم که در یک قاب مجموعه ای از زاویه های شکسته پله، نرده و تابلو قرار گرفته. در تداوم شکل مثلثی پله ها نرده پس از اتمام آن ها با زاویه ادامه یافته و نور در زیر آن فضای تیره پله ها را روشن و دیوار سفید بالا را در سایه قرار داده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

در این راه پله به واسطه نورپردازی بخش عمودی نرده محدوده شروع پله مشخص می شود. دیوارها، نرده و نور سفید در کنار پله های چوبی  قهوه ای به طور مشخص فضا را دو بخش شده کرده است؛ بخش تیره تر و سنگین تر در قسمت پایین و بخش روشن و سبک در قسمت بالایی فضا که از نظر حسی ثبات در قسمت پایین بیشتر درک می شود و به واسطه ی وجود رنگ سفید و روشن بودن قهوه ای از گرفتگی حسی فضا کاسته می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در فضایی که کاملا سفید است میتوانید هدف دار قسمت هایی را با رنگ تیره به گونه ای دیگر نمایش دهید. به عنوان مثال استفاده از کفپوش قهوه ای در قسمتی از کف پله ها علاوه بر ایجاد تمایز میان آنها و فضا و القای ثبات و استواری پله، عرض پله را کمتر نشان میدهد چون قسمتی از کف پله ها هم رنگ دیواره های سفید آن است. بنابراین به حس بازتاب شده از رنگ و نور انتخابی خود توجه کنید و اینکه بروی چه سطوحی (افقی، عمودی، مورب) چه تاثیری بر جای می گذارد.

برای اینکه فضا به واسطه سفیدی یکپارچه بیش از اندازه وسیع به نظر نرسد می توان از همان رنگ قهوه ای کف پله ها در دیوار مجاور آن استفاده کرد در این حالت، به واسطه رنگ تیره کوچکتر و دیوار نزدیکتر به نظر می رسد.

اگر لبه دست انداز پله کمی جلوتر از دیواره آن باشد فضایی برای نصب LED فراهم می آورد که انعکاس نور سفید آن بروی سطح سفید مجاورش امکان بازتاب و روشنایی را بیشتر می کند. همانطور که می دانید رنگ سفید تمام نوری که به آن تابیده می شود را بازتاب می کند و درواقع به همین علت است که آن را سفید می بینیم. بسته به این که جسم چه طیف نوری را بازتاب می کند، رنگ آن دیده می شود.

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا به طور مثال ما چوب را قهوه ای، درختان سبز برگ را سبز می بینیم؟ در واقع برگ های سبز تمام طیف های نوری را جذب و تنها سبز را بازتاب می نماید به همین دلیل سبز به نظر می رسد.

 

 

3

 

دانستن این نکات درباره نور و رنگ به شما کمک می کند تا محیطی دلپذیر و باب سلیقه خود طراحی کنید و برخی عیوب را پوشانده و شاید برخی نکات مثبت را بتوانید بیشتر نمایان سازید.

 

 

 

 

 

در صورتی که شما تمایل به استفاده از نرده به این شکل نداشته باشید می توانید مسیر دست انداز را داخل دیوار اجرا کنید که زیباترین فضا برای اجرای نورپردازی مخفی می باشد. در این حالت تابش نور درون حفره دست انداز باعث آزار چشم نمی شود و بازتابش از درون آن سطوح را روشن می کند

­­­­­­­­­­­در فضای مینیمالیستی و ساده مقابل با پلکانی سنگی و بدون نرده  وجود دست انداز درون دیوار بهترین محل برای نورپردازیست.

فضای مقابل کاملا سرد و متشکل از رنگ های خنثی طوسی وسفید است به همین علت نور سفید در حفظ این فضا کمک بسیاری می کند گرچه بر سردی آن تاکید می شود اما درخشانی و طبیعی بودن رنگ های فضا را حفظ می کند.

 

5 4

 

3

 

دست انداز راه پله مقابل به گونه ای عمیق است که نور تعبیه شده درون آن بسیار ملایم و نامحسوس می باشد. به علاوه حاشیه پله متصل به دیوار که با سنگ ریزه پر شده، به خوبی مسیر رفت و آمد را مشخص می کند.

راه پله متشکل از سنگ، سیمان و چوب می باشد که قسمتی از طبیعت را وارد فضای داخلی کرده است. چوب تیره دست انداز درون دیوار سیمانی شکاف بسیار زیبا، هوشمندانه و بارزی درون آن ایجاد کرده است بدین وسیله یکنواختی و سردی رنگ ها را در هم شکسته .

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

بسته به سلیقه و خلاقیت خود می توانید دست اندازها را به گونه ای طراحی و انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی کاربردی باشد. در ادامه چند نمونه از این طرح ها را نمایش می دهیم.

 

 

 

 

 

 

13 15 14

1 thought on نورپردازی نرده پله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *