پله های شعله ای یا پله های شیپوری، پله هایی با ورودی باز

پله های شعله ای یا پله های شیپوری، پله هایی با ورودی باز

چرا به دنبال پله هایی با ورودی باز و یا اصطلاحا پله های شعله ای یا پله های شیپوری هستیم

دو هدف اصلی از بکاربردن پله گرد و پله دکوراتیو در ساخت و ساز وجود دارد. یکی ایجاد فضایی فاخر و لوکس است. دیگری جنبه های کاربردی آنهاست. پله های شعله ای یا پله های شیپوری هردو این اهداف را محقق می کند.

 

رندر نمونه ای از پله های شعله ای یا پله های شیپوری

 

این دو عبارت برای معرفی پله هایی بکار می رود که کف پله های آغازین در آنها (اغلب در طبقه پایین تر) وسیعتر است. وقتی که در این پله ها پیش می رویم عرض پله ها کم کم کمتر می شود. اغلب این عرض به یک مقدار ثابت می رسد. البته گاهی هم این کاهش عرض تا پایان ادامه دارد (پله های دامنی). گاهی هم پس از کاهش عرض مجددا عرض پله ها افزایش می یابد (پله های ساعت شنی).

اصطلاح رایج آن در زبان انگلیسی Flared Stair است. Flared در اینجا اشاره به فرم شعله مانند پله از نمای فوقانی دارد. در فضای کسب و کار کشورمان بیشتر عبارت پله های دهانه شیپوری یا به صورت ساده تر پله های شیپوری بکار می رود. علت آن هم همان فرم پله از نمای فوقانی است که به شکل شیپور هم قابل تشبیه است.

البته این نوع پله ها فقط از جنبه فرم و زیبایی مورد استفاده نیستند. در بسیاری از طراحی ها این بازبودن ابتدای پله کاربردی است. این عریض بودن کمک می کند که پله از جهات مختلف قابل ورود یا خروج باشد. خصوصا در کاربری های پر جمعیت مانند سالن های سینما و اجتماعات. در این کاربری ها یکنواختی جریان ترافیک افراد روی پله بسیار مهم است. این نوع طراحی این امکان را فراهم می کند.

نوع دیگری از پله ها وجود دارد که فقط اولین (و گاها دومین و سومین) پله کمی عریض تر هستند. به این کف پله های ابتدایی کف پله های لوبیایی یا لب گرد می گویند. این نوع پله ها نبایستی با پله های شعله ای یا پله های شیپوری اشتباه گرفته شوند.

موارد زیر جهت مطالعه پیشنهاد می شوند.

بررسی لغات تخصصی انگلیسی مرتبط با پله (قسمت اول)
تعریف انواع پله گرد و مستقیم

 

اگر بعد از مطالعه این مطلب قصد تهیه انواع پله گرد را دارید می توانید
جهت دریافت مشاوره رایگان 
شامل بازدید و ارائه نقشه پیشنهادی
با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *