نورپردازی ترکیبی پله

نورپردازی ترکیبی پله

 

1

 

در صورت لزوم هر یک از ایده های نورپردازی ترکیبی پله که در مقالات قبل ذکر شد را می توان به صورت ترکیبی به کار برد. از نظر زیبایی و یا فنی در صورتی که هر یک از نورپردازی ها پاسخگوی نیاز شما نباشد می توانید از منبع نوری کمکی استفاده کنید.

 

2

 

ترکیب نورپردازی نقطه ای و خطی دست انداز پله

در اینجا سه مدل نورپردازی که قبلا هر کدام مجزا توضیح داده شده اند استفاده شده است. چراغ های گرد کوچک سقفی، روشنایی خطی بروی دیوار دست انداز و نورپردازی نقطه ای پایین دیوار دست انداز که در هماهنگی با چراغ های دفنی موجود در کف محیط اجرا شده است. در مجموع فضا با نورهای ملایم و هماهنگ روشن شده اند. این هماهنگی در کل فضا مشاهده می شود. دیوارها و دست انداز پله سفید می باشد در حالیکه کل کفپوش و پله ها سنگ به رنگ کرم. این تقسیم بندی به دو دسته کلی نظم و آرامش فضایی پدید می آورد که وجود چندین نورپردازی محیط را آشفته نمی کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

ترکیب نورپردازی نقطه ای دیوار و دست انداز

در نمونه قبل اکثر نورپردازی ها به شکل نقطه ای اجرا شده بودند. در این جا تمام نورپردازی ها به شکل خطی است. پای دیوار دارای چراغ های مستطیلی شکل متناسب با پله هاست و در کنار این نورپردازی و در مقابل آن ها دست انداز می باشد که در آن نور مخفی اجرا شده است و در مجموع فضا را روشن می کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

ترکیب نورپردازی پای دیوار و پله

یکنواختی در نورپردازی این نمونه کاملا محسوس است. هر دو دارای نور زرد و مخفی هستند. پله های ابتدایی در زیر آبچکان دارای نور هستند در حالی که پله های بعدی در سمت دیوار و نزدیک پله اجرا شده است. در مجموع این نور گرم محیط یکنواخت طوسی را در هم می شکند و از سردی خارج می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5
ترکیب نور نقطه ای دیوار و پشت دست انداز
همانطور که مشاهده می کنیم تمامی نورها به صورت نقطه ای هستند که تعدادی از آنها بر روی دیوار نصب شده و به سطوح کف پله ها تابیده می شود و تعدادی دیگر در قسمت پشت دست انداز کار شده که بروی دیوار تابیده می شوند و قسمت بالایی فضای راه پله را روشن می کنند.

 

 

 

 

 

 

6کمک گرفتن از رنگ سطوح برای روشنایی فضا

رنگ سفید همراه با طوسی تیره ترکیب سرد بسیار جذابیست که برای فضایی به نسبت تاریک مثل راه پله انتخاب بسیار مناسبی است. این دو رنگ که از گروه رنگ های خنثی می باشند به انعکاس بیشتر نور کمک می کنند. خطوط سفید روی کف پله در امتداد و هماهنگی دیواره های سفید به عریض تر جلوه دادن مسیر کمک بسیار می کند.

در این حالت نور داخل دست انداز نیاز بخش بالایی فضا به روشنایی را پاسخ می دهد، برای بخش پایین پله نورپردازی نقطه ای ریز در همخوانی با خطوط باریک و در کنار نور ممتد بخش بالایی پله کافی و زیباست.

 

 

7

همراهی زیبایی درکنار کاربردی بودن نور

در تمام زمینه های دکوراسیون اهمیت کاربردی بودن موضوع بر همه آشکار است اما توجه به آن به همراه زیبایی اش خالی از لطف نیست حتی در زمینه نورپردازی. همانطور که در تمام روش های قبلی در مطالب گذشته و نمونه های قبلی از این روش نورپردازی بررسی کردیم منابع نوری پای دیوار کف پله ها را به خوبی روشن می کند و در هنگام تردد مشکلی ایجاد نمی کند اما گاهی ممکن است شما از جنبه زیبایی فضا به اندازه کافی ارضا نشوید در این حالت وجود طاقچه در مسیر پله می تواند امکان نصب نور و قرار دادن دکور و افزودن جلوه ای متمایز به فضا را فراهم آورد که می توانید در طراحی های خود به راحتی در نظر بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 8

 

10

 

گاهی حتی می توان از المان هایی در قسمت پاگرد با همان کارایی طاقچه استفاده کرد که علاوه بر زیبایی و تکمیل دکوراسیون قسمتی از مسیر را روشن کند. درست مانند نمونه روبرو که در تداوم المان های چوبی و سنتی فضا با قرار دادن میزی کلاسیک در پاگرد و آباژورهای روی آن در کنار نورپردازی ژیر آبچکان، بخش بالایی پله را روشن کرده است. این یکی از ایده های جالب طراح بوده است که در مطالب بعدی در مورد دکور پاگرد مفصل شرح داده می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ترکیب نورپردازی دفنی و سقفی

کف پله های مشکی نقطه تمایز این فضا می باشد. این پله در روز به واسطه نوردهی گسترده پنجره مجاورش در طی روز از نور خوبی برخوردار است اما همانطور که مشاهده می کنید منبع نوری شاخصی در دیوارهای نزدیک به آن وجود ندارد. بهترین شکل روشنایی برای این فضا نور سقفی می باشد. اما در صورت عدم پاسخگویی به نیاز روشنایی مکان می توان از روش دیگری نیز استفاده کرد. همانطور که در این مورد میبینیم بجز لوستر ظریف، بر روی کف پله های تیره نور دفنی کوچک و نقطه ای روشنایی کف پله ها را تامین نموده است به گونه ای که وجود آن روی زمینه تیره جلوه خود را حتی در روز هم از دست نداده است.

11

 

 

12

در محیطی این چنین که تماما متشکل از نور سفید و کرم است وجود نور آبی درون دست انداز گرچه رنگی خنثی دارد اما در کنار آرامشی که به فضا بخشیده است به همراه نورهای نقطه ای پای دیوار روشنایی فضا را تامین کرده و یکنواختی را از بین برده است. به این شکل دیگر شما با راهرویی تاریک و تیره روبرو نمی شوید.

 

13

حس خاصی از فضای مقابل دریافت می شود. فضایی تماما سفید با سطوح تیره افقی و عمودی پله ها، کف پله هایی مستطیلی با ابعادی متفاوت، قاب چراق های مستطیلی و قهوه ای رنگ، نرده و بخشی از سقف از جنس فلز و کفی از جنس سیمان.

میبینید همه مواد با خلوص و ماهیت واقعی خود استفاده شده و فضا به نوعی از سبک معماری بروتالیسم (خلوص گرایی) پیروی می کند. اجزا از اشکال هندسی و ساده ای استفاده کردند و روی آنها پوششی قرار داده نشده است. در این فضا نور به مقدار کم و فکر شده ای درنظر گرفته شده است. منابع نوری مستطیلی برگرفته از کشیدگی پله ها، با فاصله از هم و وجود یک منبع نوری دیواری در ابتدای پله ها.

گاهی می توان در چنین فضاهایی که کاملا ساده و بی ریا به موجودیت رسیده اند با حفظ سبک خود تنها با تغییر ابعاد پله های ابتدایی کمی هیجان فضا را بیشتر کرد. به علاوه به کار بردن رنگی جسور و تیره در کنار رنگ سفید دیوارها نیز تاثیر خود را در این امر کاملا محسوس نشان می دهد.

 

 

 

 

جمع بندی:

15

 

 

19

 

 

در هر یک از حالات کلی پله شرایطی برای اجرای ایده های نورپردازی شما فراهم می شود که در قالب جمع بندی کلی به آن اشاره می کنیم.

در حالتی که پله مستقیم شما (و یا حتی پله پیچ) از دو سمت به باکس محدود شده است می توانید از آن باکس ها برای نصب چراغ استفاده کنید. اما این مدل پله امکان دیگری برای شما فراهم کرده است و آن عدم وجود پیشانی پله و وجود فضای زیر پله است که می توان با نصب چراغ زیر آن سطح پله بعدی را روشن نمود.

هر سه قسمت رنگی در تصویر زیر فضاهای ممکن برای نصب منبع نور روی پله را نشان می دهد.

 

 

 

16

 

پله پیچ زیر از نورپردازی نقطه ای بروی باکس های مجاور پله استفاده کرده اما در تصویر پله تک محور کنسولی مجاورش می بینیم که از فضای زیر هر کف پله استفاده کرده است.

17 18

 

20

 

در این حالت که کاملا زیر پله های شما بسته شده است از سه فضای زیر آبچکان، پیشانی پله و سطوح مجاور آن (از دو سمت یا فقط از یک طرف، بسته به شرایط و سلیقه شما) می توانید بهره برید.

 

 

 

 

 

 

 

تصویر سمت راست (پله گرد) لبه آبچکان را نورپردازی کرده است در حالی که تصویر وسط پیشانی پله و تصویر سمت چپ مجاور پله.

20 21 22

 

در این حالت و یا سایر نمونه ها در صورت استفاده از نرده بر روی دیوار می توان از آن هم برای نصب LED استفاده کرد.

 

23

 

21

این حالت درست مشابه حالت قبلیست با این تفاوت که پله از هر دو سمت به واسطه باکس محدود شده است. باز شما همان شرایط نورپردازی حالات قبل را دارید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25

 

در هر سه پله گردون زیر شاهد نورپردازی در آبچکان، بر روی باکس و پیشانی پله هستیم. شما به هر شکل دیگری می توانید از این سه فضا استفاده کنید که در مقالات قبل مفصل توضیح داده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

26 27

 

مدل اجرای هر دو پله زیر (پله مستقیم راست و پله دوبلکس سمت چپ)، زیرمحور با دو اندازه شاسی متفاوت است به صورتی که شاسی آن همان امکان پیشانی پله و آبچکان در حالت قبل را برای ما فراهم می کند. به علاوه بخش کنسول شده پله نیز همان شرایط نصب چراغ در حالت اول را دارد که می توان زیر آن را نورپردازی کرد.

 

22

 

 

 

 

 

 

 

30 31..

 

23

 

 

نمونه مقابل اجرای زیرمحور به صورت دوبل (دو شاسی) می باشد. در این حالت شما عنصر پیشانی پله را ندارید اما می توان بخش جلویی کف پله را همانند قسمت زیرین آن، برای نصب LED استفاده کرد.

 

 

 

 

33

 

34

 

در تصویر مقابل شما زیرمحور دوبلی را مشاهده می کنید که به وسیله نبشی هر دو باکس آن به هم متصل شده است. همانطور که میبینید زیر پله ها و یا حتی شاسی امکان نورپردازی فراهم است. به علاوه به دلیل کف پله های پهن بخش جلویی آن قابل نصب است همانطور که در تصویر بعدی میبینیم (زیر محور سوبل).

 

 

 

 

 

 

35

 

ما در اینجا پیشانی پله نداریم اما بخش جلویی کف پله نورپردازی شده است.

3 thought on نورپردازی ترکیبی پله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *