نورپردازی پشت یا کناره ی پله

نورپردازی پشت یا کناره ی پله

1

 

یکی دیگر از روش های روشن نمودن زیر پله و نور غیر مستقیم در حالتی که پله کمی از دیوار فاصله داشته باشد یا پیشانی پله از مواد نیمه شفاف باشد میتوان نور را از کناره ها یا از پیشانی پله به فضای راه پله هدایت نمود.
این روش نورپردازی بسیار جذاب و هیجان انگیز است به طوریکه اگر از دو طرف راه پله نور تابیده شود (همانطور که در مقاله نور پله در معماری به این مطلب اشاره شد)، باعث عریض تر دیده شدن پله های باریک می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

فضا با مجموعه ای از رنگ ها و متریال هماهنگ و نور زرد فضایی بسیار گرم بوجود آورده است. دیوارها و پیشانی پله به رنگ کرم، کف پله با کفپوش قهوه ای روشن و آبچکان قهوه ای تیره نیاز به روشنایی گرم برای حفظ این هماهنگی دارد.

این نور به واسطه فاصله ای که پله ها از دو طرف دیوار دارد تابیده می شود و فضا را روشن می کند. مجددا دیده می شود این تابش دو طرفه باعث عریض تر دیده شدن پله ها می شود.

 

 

 

 

 

 

نورپردازی زیر پله از یک طرف آن برای چنین فضایی پاسخگو است؛ پلکانی نیمه باز که به واسطه محیط اطراف تا حدودی روشن می شود. نور زرد در هماهنگی کامل با کف پله های چوبی و پارکت کف است و از نیمه بالایی فضا (دیوارها و سقف سفید) جدا شده. نرده فلزی با رنگ طوسی خود در راستا و تداوم دیوار می باشد.

3 4

 

5

 

 

نسبت به راه پله مقابل چه حسی دارید؟ آیا شما هم آن را به شدت باریک با دیوارهای بلند حس می کنید؟ فکر می کنید این حس چگونه استنباط شده است؟ به شما از تاثیر رنگ سفید تا حدودی در نمونه ها گفته ایم. رنگ سفید در سقف آن را بلندتر و در کل فضا را بزرگ تر نشان می دهد و به انعکاس بیشتر نور کمک می کند. این دیوارهای کشیده، راهرو را باریک تر از حد معمول نشان می دهند و اگر نور از دو طرف پله نمی تابید این کوچک بودن تشدید می شد. این نور زرد علاوه بر ایجاد تمایز بین دیوارهای سفید و پله های سیمانی کمی به فضای سرد موجود روح و گرما بخشیده است. در اینجا از نور کمکی دیگری در سقف استفاده شده که رنگ آن در تداوم و تاثیر رنگ سقف، سفید می باشد.

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

گاهی این نوع روشن نمودن پله باعث می شود آن را به حالت معلق در فضا حس کنیم.
در چنین فضایی که دیوارها و پارکت دارای رنگی خنثی می باشند استفاده از رنگ مشکی جسارت انتخاب شما را به خوبی نشان می دهد. چنین پله ای آکنده از محیط اطراف خودنمایی می کند. نور استفاده شده دارای رنگی گرم مطابق با کفپوش و شدتی بسیار درخور رنگ مشکی است. در واقع همین مورد به حس شما در معلق دیدن پله کمک می کند.

 

 

 

 

 

 

7 8

9

 

 

حال تصور کنید همان شدت نور کاملا همرنگ دیوار راه پله باشد آنوقت چه برداشتی از محیط دارید؟ دیوارها و سقف سفید و فضا روشن شده با نور سفید. چنین فضایی اگر پله های همرنگ نیز داشته باشد بسیار تهی و چه بسا ترسناک به نظر می رسد و شما حس می کنید با مسیری بی انتها مواجه هستید. استفاده از رنگ مشکی برای پله ها آن هم در چنین فضای سفیدی ایده ای بسیار معقول و جذاب است. ترکیب این دو رنگ در کنار هم تضاد فوق العاده ای ایجاد می کند که به کمک آن فضای کوچک و باریک بزرگ تر جلوه می کند.
تصور کنید بجای ورق مشبک از ورق یکپارچه استفاده می شد. در آن حالت رنگ مشکی پله ها و در کل محیط را سنگین تر و صلب تر نشان می داد به علاوه این منافذ موجود به عبور نور و روشن شدن بیشتر فضا کمک می کند.
این پله مربوط به ویلایی در کشور مالتا می باشد. تصویر زیر پلان طبقه همکف این ویلا می باشد که نشان می دهد این پله به فضاهای خصوصی طبقه بعد متصل است. برای آشنایی بیشتر با این پروژه به سایت Archdaily مراجعه فرمایید.

 

 

 

 

10

 

گاهی شما می توانید بجای ورق مشبک برای عبور نور از مواد نیمه شفاف استفاده کنید و نور را از پشت آن بتابانید. درست مانند نمونه روبرو که در میان دیوارهای سفید پلکان چوبی با رنگ قهوه ای و نور زرد مسیری روشن و گرم بوجود آورده است. در سایر قسمت های این واحد از المان هایی مشابه پیشانی پله به کار برده است که در مجموع هماهنگی را حفظ می کند.

 

11 10

 

12

 

پیشانی پله می تواند یک تکه روشن باشد و مانند نمونه قبل تاریک و روشن نباشد. کف پله ها مات و به رنگ تیره تر از دیوارها و سایر اجزا پله است. برای چنین فضایی که پله مشرف به فضای نشیمن است اگر فضای راه پله به گونه ای که در تصویر می بینیم شیشه ای و قابل رویت باشد نه تنها فضا را کوچک و بسته نمی کند بلکه با سبک مدرن آن بسیار همخوانی دارد. فضایی که هیچ مرز بارز و محسوسی میان نشیمن، آشپزخانه و طبقه دوم ندارد. اجرای چنین راه پله ای چندان دور از انتظار نیست. رنگ سفید که در این خانه غالب است فضا را بزرگتر نشان می دهد و آشفتگی و شلوغی را از نظرها پنهان می دارد.
پیشانی پله به دلیل نیمه شفاف بودن نور را از خود عبور می دهد و رنگ آبی و سرد آن در هماهنگی کامل با رنگ سفید خانه و دست انداز شیشه ای پله می باشد.

 

نورپردازی پشت پله می تواند به صورتی دیگر اجرا شود که کاملا متفاوت از این حالت گفته شده باشد. در آن پیشانی پله حذف و نور از زیر مجموعه تابیده می شود که در این صورت کل راه پله از طریق نور هدایت شده از بین کف پله ها روشن می شود. در ادامه نمونه های اجرا شده را بررسی خواهیم کرد.

 

13

 

رنگ قهوه ای رنگی بسیار شیک و کلاسیک است که در تمام بخش های دکوراسیون مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ که طیف نسبتا گسترده ای از کرم تا قهوه ای تیره دارد جزو رنگ های خنثی محسوب می شود و استفاده از آن خصوصا قهوه ای تیره و ماهگونی در هر فضایی حس آرامش و ثبات را به همراه دارد. با دیدن تصویر روبرو از یک واحد مسکونی شما این مطلب را در فضای دنج بوجود آمده به خوبی درک خواهید کرد. اجرای پله چوبی همسو با رنگ پارکت اجرا شده ایده آل ترین پیشنهادی است که می تواند در کنار دیوارهای سفید ارائه شود. دیوار پشت پله با داشتن تن بنفش و خاکستری در عین همساز بودن با سایر رنگ های موجود پس زمینه مناسبی برای تابش نور سفید بر روی آن بوجود آورده است. این نور موضعی به خوبی به وجود پله تاکید و آن را روشن می سازد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نور پردازی موضعی می توانید مقاله نور پله در معماری را مشاهده نمایید

 

 

 

14

 

 

نورپردازی زیر پله می تواند بروی کف و با شدتی بیشتر از مورد قبل که روی دیوار اجرا شده بود، باشد. در واقع این شدت روشنایی به واسطه انعکاسی یا آیینه ای بودن کف پله های اجرا شده می باشد. کف پله ها، پاگرد و دیوار انتهایی این مکان آیینه ای است و این به روشن شدن این فضای تاریک و تیره کمک قابل توجهی می کند. پارکت قهوه ای و پیشانی پله ها که سفید رنگ می باشد کمی به تعادل حسی این محیط صلب کمک می کند.

 

 

 

بسته به نیاز خود رنگ، شدت و عرض سطح نوری (مبع نوری) اجرا شده در کف را تنظیم کنید. این مورد مشابه نمونه قبلی است با این تفاوت که پله ها چوبی و مات هستند و فاصله آن ها از یکدیگر کمتر است بنابراین نور بسیار ظریف از این فاصله به سطوح تابیده می شود. به علاوه در اینجا به باریکه ای از نور با شدت کمتر بسنده شده که فضای پله را به دو نیم تقسیم کرده؛ فضای زیر پله به رنگ بنفش و فضای روی پله به رنگ کرم و سفید. همانطور که می دانید رنگ قهوه ای از ترکیب دو رنگ زرد و بنفش بوجود می آید بنابراین نور بنفش در اینجا انتخاب بسیار هوشمندانه ای می باشد.

 

15 16

 

17

 

 

متضاد نمونه قبل رو در اینجا مشاهده می کنید، فضایی سبک و شفاف متشکل از دیوارهای سفید، پارکت به رنگ قهوه ای روشن، کف پله و دست انداز شیشه ای که به وسیله چند چراغ نقطه ای کار شده در کف روشن می شود. در واقع خنثی بودن رنگ کف و دیوارها باعث انعکاس بیشتر نور می شود.

 

 

 

 

18

2 thought on نورپردازی پشت یا کناره ی پله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *